Vrienden waren ze al lang niet meer, maar de stap naar een langdurige rivaliteit is nu definitief gezet. Computerconcern Apple valt Google aan met een eigen advertentieplatform.
Met iAd, zoals het nieuwe platform heet, wordt het voor uitgevers en
ontwikkelaars van software mogelijk om advertenties in toepassingen voor de
iPhone en de iPad op te nemen. Zij mogen daarbij 60 procent van de opbrengst
houden, de rest gaat naar Apple. Een soortgelijk model hanteert het bedrijf
al voor de verkoop van software voor de iPhone.
Iets toe te voegen
Volgens Apple-topman Steve Jobs deugt er maar weinig van de huidige
advertenties op mobiel gebied. “Wij dachten wel in staat te zijn om
iets toe te voegen”, zo zei hij zonder bescheidenheid bij de presentatie
van iAd.
Apple stelt dat zijn platform de emotie van tv-reclames combineert met de
interactiviteit van webadvertenties. Gebruikers zullen bij het bekijken van
de advertentie het softwareprogramma dat zij gebruiken op hun telefoon niet
verlaten. Nu is het nog veelal zo dat zij naar het internet worden geleid.
Quattro Wireless
De stap van Apple volgt op de overname van Quattro Wireless voor 275 miljoen
dollar begin dit jaar. Dit bedrijf is gespecialiseerd in advertenties voor
mobiele apparaten.
De markt voor reclame op de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen,
maar is veelbelovend, omdat het mobieltje steeds meer taken van de computer
overneemt. Google wil ook groot worden op dit terrein nadat het met zijn
zoekmachine een miljardenmarkt heeft gecreëerd voor webadvertenties.
AdMob
De internetgigant tastte in november diep in de buidel en kocht voor 750
miljoen dollar AdMob, een concurrent van Quattro Wireless. Deze overname
ligt nu onder vuur. Mogelijk stuit Google zelfs op een veto van de
Amerikaanse mededingingsautoriteiten, omdat het bedrijf al te groot is
geworden met webadvertenties. Google kan nu zeggen dat op zijn terrein een
concurrent van formaat is opgestaan.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl